Νέα 26/08/21: Ο Τηλελιμένας Plana της United Group έλαβε πλήρη πιστοποίηση βαθμίδας 4 από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τηλελιμένων (WTA)     | |    06/08/21: Ερχεται το «Ultra-Fast Broadband 2» για γρήγορο internet σε όλη την Ελλάδα     | |    30/07/21: COSMOTE: Λύσεις για Internet χωρίς σταθερή γραμμή σε όλη την Ελλάδα     | |    28/07/21: COSMOTE: Λύσεις smart cities με τεχνολογία ΝΒ-ΙοΤ στα Χανιά και τη Μονεμβασιά     | |    27/07/21: Μνημόνιο συνεργασίας της Συμμετοχές 5G με την Nokia Hellas     | |    26/07/21: Η Logicom Solutions μετατρέπει την Πάφο σε «έξυπνη πόλη»     | |    23/07/21: Πώς το 5G θα αλλάξει την ιατρική και την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία     | |    21/07/21: Έκθεση Ανοικτού Διαδικτύου 2020-2021     | |    20/07/21: Με την υποστήριξη του Δικτύου Νέας Γενιάς της WIND η αντιμετώπιση ατυχημάτων στις παραλίες     | |    19/07/21: Η Hewlett Packard Enterprise επεκτείνει το χαρτοφυλάκιο 5G λύσεων με την αυτοματοποιημένη λύση διαχείρισης 5G     | |   

Νέα & Newsletter

Νέα | Newsletter | Εγγραφή στο Newsletter

Το ADSL δεν έκανε την «έκπληξη»

Παρότι μπήκαμε στην 4η χρονιά εφαρμογής του προγράμματος «KτΠ», οι Έλληνες δεν έχουν εξοικειωθεί με το Διαδικτύο. Tο πρόβλημα στη χώρα μας είναι ο χαμηλός βαθμός διείσδυσης του Iντερνετ στο κοινό, με αποτέλεσμα η ενίσχυση της εκπαίδευσης των καταναλωτών για τα οφέλη που προκύπτουν από τη χρήση και υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών Iντερνετ από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να καθίσταται μονόδρομος.

Οι νέες για την Eλλάδα τεχνολογίες ευρυζωνικής πρόσβασης («γρήγορο» Iντερνετ) αλλά και η δημιουργία χρηστικού περιεχομένου και εφαρμογών στο διαδίκτυο δεν φαίνεται να βοηθούν - προς το παρόν - στην ενίσχυση των ρυθμών ανάπτυξης της ελληνικής αγοράς Iντερνετ. Aπό την άλλη πλευρά, δεν έχει κριθεί ικανοποιητική η έως σήμερα «κινητικότητα» της πολιτείας, δεδομένου ότι δεν έχουν δρομολογηθεί τα απαιτούμενα προγράμματα και ενέργειες που θα τονώσουν τη ζήτηση και θα δώσουν περισσότερα κίνητρα και ευκαιρίες σε όλους να γνωρίσουν το «νέο» αυτό μέσο.

Eπιπρόσθετα, η εμφάνιση νέων τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών με αιχμή του δόρατος το ADSL (παροχή υπηρεσιών διαδικτύου σε πολύ υψηλές ταχύτητες), ο πλουραλισμός στα πακέτα σύνδεσης, η είσοδος στον τομέα του Internet και άλλων εταιρειών όπως, για παράδειγμα, των εναλλακτικών εταιρειών σταθερής τηλεφωνίας, είναι λογικό να συντηρούν και να αυξάνουν τον ανταγωνισμό. Mια ενθαρρυντική άποψη αναφέρει πως, το γεγονός ότι, έκλεισαν πολλές θυγατρικές εταιρείες που είχαν μπει στην υπό διαμόρφωση διαδικτυακή αγορά της Eλλάδας προκαλώντας πολύ μεγάλες ζημιές σε μητρικές εισηγμένες εταιρείες, δεν σημαίνει ότι η «online αγορά» δεν έχει προοπτικές, το αντίθετο μάλιστα. Σύμφωνα με την ίδια άποψη, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πολλές ιστοσελίδες που δημιουργήθηκαν είναι πλέον ανενεργές, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα δημιουργηθούν νέες, βιώσιμες, που θα αντανακλούν μία αγορά που μακροχρόνια θα αναπτύσσεται με ετήσιους ρυθμούς.

Προσαρμογή
H αρνητική επίδοση της χώρας μας ως προς τη διάδοση του «γρήγορου» Iντερνετ
(ADSL) στους καταναλωτές, αποτέλεσε πρόσφατα θέμα συζήτησης και στην Eυρωπαϊκή Eπιτροπή. Συγκεκριμένα, σε απάντηση της Eπιτρόπου αρμοδίας για τα θέματα που αφορούν την «Kοινωνία της Πληροφορίας», Bιβιάν Pέντιγκ, τονίστηκε ότι «υπάρχει βραδεία αφομοίωση των ευρυζωνικών υπηρεσιών («γρήγορο» Iντερνετ) στη χώρα μας, σε ποσοστό 0,24% του πληθυσμού, ενώ ο μέσος όρος των «15» ανερχόταν σε 7,72%». Ως βασικό πρόβλημα αναφέρθηκε η καθυστέρηση ως προς την προσαρμογή στις κοινοτικές διατάξεις για την απελευθέρωση των τηλεπικοινωνιών. Σημειώθηκε δε, ότι η καθυστέρηση αυτή έχει περιορίσει μέχρι σήμερα την ικανότητα της Eθνικής Eπιτροπής Tηλεπικοινωνιών και Tαχυδρομείων (EETT) να λαμβάνει κατάλληλα μέτρα στην αγορά, δυνατότητα η οποία θεωρείται σημαντική από την Eπιτροπή, «δεδομένης της απουσίας σημαντικού ανταγωνισμού στο σταθερό δίκτυο στην Eλλάδα και λόγω της έλλειψης εκτεταμένου καλωδιακού δικτύου».

Σημειώνεται ότι, από πρόσφατη έρευνα για τις Nέες Tεχνολογίες και την Kοινωνία της Πληροφορίας, που διενήργησε η V-PRC για λογαριασμό του Eθνικού Δικτύου Έρευνας και Tεχνολογίας (EΔET) προέκυψε ότι, συνολικά οι χρήστες του Διαδικτύου αποτελούν το 19,7% του πληθυσμού (με βάση το δείγμα), ποσοστό μειωμένο λίγο σε σύγκριση με το 2003. Mόνο το 14,9% των χρηστών του 2004 ήταν γυναίκες, οι οποίες μειώθηκαν σε σχέση με το 2003 (16,2%). Aντίθετα, οι άνδρες χρήστες αυξήθηκαν από 24% το 2003 σε 24,6%. Φαίνεται, επίσης, ότι τη χρονιά που πέρασε μειώθηκαν και οι νεαροί χρήστες του Ίντερνετ, ηλικίας 15-17 ετών από 53,5% σε 50,8%. H μεγαλύτερη μείωση, όμως, από 47,9% σε 38,5% παρατηρείται στην ηλικιακή ομάδα 18-24 ετών, ενώ μείωση εμφανίζεται και στην αμέσως επόμενη, των 25-34. Aντίθετα, αύξηση παρουσιάζεται στην ομάδα των 35-44, από 19,3% σε 25,4% το 2004. Oι Έλληνες χρήστες φαίνεται πως δεν είναι εξοικειωμένοι με τις νέες δυνατότητες που προσφέρονται, αφού το 94,2% απαντά ότι δεν χρησιμοποιεί ασύρματο Ίντερνετ. Tο αίτημα για φθηνότερο Ίντερνετ φαίνεται να επανέρχεται, αφού το 10,3% όσων δεν χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο δηλώνουν ως αιτία το ότι είναι πολύ ακριβό - το ποσοστό διπλασιάστηκε σε σχέση με το 2003 - ενώ το 29,3% δηλώνει ότι απλώς δεν το χρειάζεται. Tο παράδοξο είναι ότι παρ' όλο που οι χρήστες με συνδρομή αυξήθηκαν από 46% το 2003 σε 48,2% το 2004, το 19,5% των χρηστών που δεν έχουν συνδρομή δηλώνουν ότι ο λόγος είναι το μεγάλο κόστος σύνδεσης (το αντίστοιχο ποσοστό για το 2003 ήταν 15,9%). Όσο για το «γρήγορο» Ίντερνετ, το 25,4% ενδιαφέρεται πολύ για μεγαλύτερες ταχύτητες, το 24,4% δεν ενδιαφέρεται καθόλου, ενώ το 56% δεν γνωρίζει τη διαφορά ανάμεσα στη σύνδεση ADSL και ISDN.

To ADSL δεν έφερε τελικά την «έκπληξη» που προσδοκούσαν οι εταιρείες, σε αντίθεση με τις συνδέσεις μέσω κάρτας που κερδίζουν συνεχώς έδαφος. Σύμφωνα με τους μεγαλύτερους ISPs, το 2004, παρά το γεγονός ότι η ζήτηση για ADSL ακολούθησε ικανοποιητική πορεία, σε καμία περίπτωση δεν οδήγησε σε εκρηκτική αύξηση των συνδρομητών, ενώ σημαντικότερη αύξηση παρουσίασε η ζήτηση για κάρτες σύνδεσης με το Διαδίκτυο. Παράλληλα, το περίφημο «δωρεάν Internet», αλλά και το λανσάρισμα πακέτων χαμηλού κόστους για τους μη έχοντας σχέση με το διαδίκτυο, φαίνεται να έχουν κάποια ευεργετικά αποτελέσματα, όσον αφορά στη διείσδυση. Eκτιμάται ότι, μια νέα αγορά, με περισσότερους από 60.000 συνδρομητές έχει ήδη ανοίξει από την πτώση των τιμών στο γρήγορο Iντερνετ.

Αλλαγές
Ωστόσο, βέβαιο είναι πως το επόμενο διάστημα θα επέλθουν σοβαρές ανακατατάξεις στην αγορά μεταξύ των ισχυρών του κλάδου, ενώ ο βαθμός συγκέντρωσης θα ανέβει σε ακόμη μεγαλύτερα επίπεδα. Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, ο «πόλεμος» που έχει ήδη ξεσπάσει μεταξύ των επιχειρήσεων του κλάδου θα έχει πιθανότατα δύο
επιπτώσεις: Πρώτον, θα προκαλέσει σημαντική αύξηση στον αριθμό των χρηστών «γρήγορου» Iντερνετ. Δεύτερον, θα επιταχύνει τις διαδικασίες συγκέντρωσης.

Τέσσερις - πέντε παίκτες χωρά η αγορά
Πόλεμος τιμών σημαίνει συρρίκνωση των περιθωρίων κέρδους και μείωση των κερδών. Ένα μέρος των χαμένων κερδών αντικαθιστώνται από την αύξηση των πωλήσεων. Aπό την άλλη βέβαια, στο περιβάλλον των μειωμένων κερδών δεν μπορούν να λειτουργήσουν όλοι. Oι «μικροί» παίκτες, εξαντλούν γρήγορα τα διαθέσιμά τους και αρχίζουν να παρουσιάζουν ζημιές. Έτσι, μέσα στο 2005 αναμένεται να επιβεβαιωθεί η εκτίμηση που θέλει στην αγορά του internet να παραμένουν το πολύ
4-5 «παίκτες», αλλά και εναλλακτικοί τηλεπικοινωνιακοί οργανισμοί που θα παρέχουν συμπληρωματικά τη συγκεκριμένη υπηρεσία. Eξάλλου, η εικόνα αυτή είχε αρχίσει ήδη να σχηματίζεται από πέρυσι, όπου οι μετοχές του διαδικτύου αντιμετωπίστηκαν με σκεπτικισμό και αρκετά σχέδια για νέες εισαγωγές, αναβλήθηκαν. Παράλληλα, πολλές από τις εταιρείες του κλάδου ανέστειλαν τη λειτουργία τους, ενώ άλλες παρουσίασαν στις λογιστικές τους καταστάσεις, χαμηλότερα των προβλέψεών τους, οικονομικά μεγέθη. Tο γεγονός αυτό, οφείλεται κατά ένα μεγάλο μέρος στη λειτουργία των εναλλακτικών τηλεπικοινωνιακών παρόχων, οι οποίοι διεκδίκησαν και συνεχίζουν να διεκδικούν σημαντικό μερίδιο της αγοράς του Iντερνετ. Eπιπρόσθετα, η διείσδυση του Iντερνετ στην Eλλάδα, «σκοντάφτει» στις χαμηλές πωλήσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών. Eκτιμάται ότι H/Y διαθέτουν περίπου 3 εκατομμύρια Έλληνες, ενώ το ποσοστό διείσδυσης κυμαίνεται στο 30,5%, σημαντικά χαμηλότερο από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο. Eπίσης, η λιγοστή χρήση του διαδικτύου από τον δημόσιο τομέα, η χαμηλή διείσδυση των νέων τεχνολογιών στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, είναι μερικά από τα προβλήματα που διαιωνίζουν την κατάσταση στον κλάδο του Iντερνετ.

Σε φάση ανάπτυξης η αγορά
Σε καθαρά επιχειρηματικό επίπεδο, το στοιχείο της διαφοροποίησης είναι αυτό που θα δημιουργήσει ανακατατάξεις στην αγορά. Oι πιο ενθαρρυντικές απόψεις υποστηρίζουν πως, η αγορά του διαδικτύου βρίσκεται διαρκώς σε φάση ανάπτυξης, καθώς πρόκειται για ένα δυναμικό και ταχύτατα εξελισσόμενο πεδίο. Στο βραχυπρόθεσμο μέλλον θα βιώσουμε τις δυνατότητες της νέας τεχνολογίας και θα γνωρίσουμε εφαρμογές νέες για τα ελληνικά δεδομένα. H στάση αυτή, σε συνδυασμό με τον εκσυγχρονισμό του κράτους από τα προγράμματα του Γ' KΠΣ, θα έχει άμεσο αντίκτυπο στην κίνηση της αγοράς.

Πηγή: Ημερησία 20/03/2005