Νέα 26/08/21: Ο Τηλελιμένας Plana της United Group έλαβε πλήρη πιστοποίηση βαθμίδας 4 από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τηλελιμένων (WTA)     | |    06/08/21: Ερχεται το «Ultra-Fast Broadband 2» για γρήγορο internet σε όλη την Ελλάδα     | |    30/07/21: COSMOTE: Λύσεις για Internet χωρίς σταθερή γραμμή σε όλη την Ελλάδα     | |    28/07/21: COSMOTE: Λύσεις smart cities με τεχνολογία ΝΒ-ΙοΤ στα Χανιά και τη Μονεμβασιά     | |    27/07/21: Μνημόνιο συνεργασίας της Συμμετοχές 5G με την Nokia Hellas     | |    26/07/21: Η Logicom Solutions μετατρέπει την Πάφο σε «έξυπνη πόλη»     | |    23/07/21: Πώς το 5G θα αλλάξει την ιατρική και την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία     | |    21/07/21: Έκθεση Ανοικτού Διαδικτύου 2020-2021     | |    20/07/21: Με την υποστήριξη του Δικτύου Νέας Γενιάς της WIND η αντιμετώπιση ατυχημάτων στις παραλίες     | |    19/07/21: Η Hewlett Packard Enterprise επεκτείνει το χαρτοφυλάκιο 5G λύσεων με την αυτοματοποιημένη λύση διαχείρισης 5G     | |   

Στρατηγικές

Στρατηγική | Στρατηγική Ευρωπαϊκής Ένωσης | Η πολίτικη της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως εκφράζεται από την επίτροπο Viviane Reding | Στρατηγικές των κρατών μελών της ΕΕ | Στρατηγικές Χωρών Παγκοσμίως | Ευρυζωνικά και τρέχουσα οικονομική κρίση | Κυβερνήσεις και επενδύσεις σε ευρυζωνικές υποδομές | Πολιτικές Διεθνών Οργανισμών

Στρατηγικές των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Αυστρία | Βέλγιο | Βουλγαρία | Κύπρος | Τσεχία | Δανία | Εσθονία | Φινλανδία | Γαλλία | Γερμανία | Ελλάδα | Ουγγαρία | Ιρλανδία | Ιταλία | Λετονία | Λιθουανία | Λουξεμβούργο | Μάλτα | Ολλανδία | Πολωνία | Πορτογαλία | Ρουμανία | Σλοβακία | Σλοβενία | Ισπανία | Σουηδία | Ηνωμένο Βασίλειο | Κροατία

Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται οι στρατηγικές που έχουν υιοθετήσει τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας και την αύξηση της διείσδυσης της.

Επιλέξτε τη χώρα που σας ενδιαφέρει για να δείτε συνοπτικά την στρατηγική της.



Ελλάδα

Σύμφωνα με την "Στρατηγική για Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες & Νέες Τεχνολογίες 2008-2013", μέχρι το 2015 η Ελλάδα θα διαθέτει ένα υπερσύγχρονο δίκτυο οπτικών ινών, ενώ τηλεοπτικά κανάλια υψηλής ευκρίνειας, υπηρεσίες βιντεοτηλεφωνίας, πολύ υψηλές και σταθερές ταχύτητες Internet (τουλάχιστον 100 mbps για κάθε χρήστη), υπηρεσίες τηλε-εκπαίδευσης και τηλε-ιατρικής στο σπίτι, θα είναι μόνο μερικά από τις ψηφιακές υπηρεσίες που θα απολαμβάνουν οι Έλληνες πολίτες. Υπηρεσίες που θα αλλάξουν όχι μόνο την καθημερινότητα του πολίτη αλλά παράλληλα θα καταστήσουν τη χώρα πρωταγωνιστή στο χώρο των νέων τεχνολογιών.
Πιο συγκεκριμένα, η στρατηγική για τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες και τις νέες τεχνολογίες 2008-2013 προβλέπει την ανάπτυξη ενός "ανοιχτού παθητικού δικτύου", το οποίο θα παρέχει οπτική ίνα σε περισσότερα από δύο εκατομμύρια σπίτια και επιχειρήσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και 50 ακόμη πόλεις της Ελλάδας.
Το έργο, το οποίο θα στοιχίσει 2,1 δισ. ευρώ, εντάσσεται στο πλαίσιο της Ψηφιακής Στρατηγικής 2006-2013 και θα επεκτείνει τις ψηφιακές δομές και τα δίκτυα που έχουν ήδη αναπτυχθεί, παρέχοντας επιπλέον στη χώρα μας τη δυνατότητα να πρωτοπορήσει και να κερδίσει ένα πολύ μεγάλο αναπτυξιακό στοίχημα.
Για την ταχύτερη ανάπτυξη του δικτύου, το έργο θα χωριστεί σε τρεις γεωγραφικές περιοχές που θα αντιστοιχούν σε τρία έργα Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Πηγή εσόδων θα είναι τα τέλη διάθεσης και χρήσης του παθητικού εξοπλισμού από τους παρόχους επικοινωνίας και από τους παρόχους περιεχομένου.
Θα υπάρξει δυνατότητα κρατικής ενίσχυσης των τελικών χρηστών μέσω του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ) στο οποίο και θα ενταχθεί ένα μέρος του έργου. Ο ρόλος του κράτους θα αφορά σε κάποιες οικονομικές ενισχύσεις, σε κάποιο τέλος διαθεσιμότητας και σε κάποια κίνητρα για τους τελικούς χρήστες, καθώς και στο να θέσει το νομοθετικό και το ρυθμιστικό πλαίσιο και να καθορίσει τις τεχνικές απαιτήσεις και τις προδιαγραφές. Τα οφέλη που θα προκύψουν είναι πολλά:

  • ενεργοποιούνται άμεσα μεγάλες ιδιωτικές επενδύσεις
  • καλύπτεται το "ψηφιακό χάσμα", που μας χωρίζει από τις χώρες της ευρωζώνης, διευκολύνοντας έτσι την Εθνική Ψηφιακή Σύγκλιση
  • δημιουργούνται χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας υψηλής εξειδίκευσης, αναβαθμίζεται η ανταγωνιστικότητα της εγχώριας βιομηχανίας τηλεπικοινωνιών, με την προσφορά ποιοτικότερων υπηρεσιών στους καταναλωτές
  • διευκολύνονται όλοι οι κλάδοι της οικονομίας, με την εφαρμογή αποτελεσματικότερων συστημάτων διοίκησης και παραγωγής
  • ενθαρρύνεται η επιχειρηματικότητα στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας με δυνατότητες ανάπτυξης εξαγώγιμων υπηρεσιών
  • αξιοποιούνται στο βέλτιστο βαθμό τα έργα δικτύων και υποδομών πρόσβασης επόμενης γενιάς που χρηματοδοτήθηκαν στον "¶ξονα 4" του Επιχειρησιακού Προγράμματος "ΚτΠ" (π.χ. 75 Μητροπολιτικά Δίκτυα)
  • ενισχύεται η δημιουργία αποτελεσματικών εθνικών δράσεων για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, την προστασία του περιβάλλοντος (π.χ. για τον περιορισμό των άσκοπων μετακινήσεων), τη μαζική εφαρμογή της τηλε-ιατρικής και της τηλε-εκπαίδευσης κ.λπ.

Σε ό,τι αφορά τα τεχνικά χαρακτηριστικά και τα θεσμικά ζητήματα του έργου:
  • Δημιουργείται ένα Δίκτυο Οπτικών Ινών ανοιχτής πρόσβασης σε όλους τους παρόχους τηλεπικοινωνιακών και ψηφιακών υπηρεσιών.
  • Σε κάθε χρήστη θα φτάνει μία οπτική ίνα που θα του δίνει την δυνατότητα να απολαμβάνει υψηλές ταχύτητες πρόσβασης τουλάχιστον 100 Mbps -πρόκειται για ένα γιγαντιαίο άλμα σε σχέση με τα μέχρι σήμερα ισχύοντα, με παράλληλη εξασφάλιση της δυνατότητας εύκολης και άμεσης αναβάθμισής του ανάλογα με τις εξελίξεις της τεχνολογίας.
  • Επιλέγεται το Μοντέλο του Παρόχου Υποδομής για την κατασκευή, συντήρηση και διάθεση της παθητικής υποδομής, δηλαδή σκοτεινής ίνας (dark fiber) στους παρόχους επικοινωνίας.
  • Παραχωρείται η εκμετάλλευση του δικτύου στον Πάροχο Υποδομής για χρονικό διάστημα 30 ετών με στόχο την αποπληρωμή της επένδυσής του.
  • Εξασφαλίζεται η ολοκλήρωση της κατασκευής του δικτύου 7 χρόνια μετά την έναρξη των εργασιών.
Ο ρόλος της ελληνικής πολιτείας είναι ενεργός σε τρία επίπεδα:
  • Οικονομικές ενισχύσεις
  • Νομοθετικές και ρυθμιστικές παρεμβάσεις και
  • Καθορισμός τεχνικών απαιτήσεων και προδιαγραφών
Με πρωταρχικό στόχο την ενεργοποίηση όσων ενδιαφέρονται να συμμετέχουν στην διαμόρφωση ιδεών, κατευθύνσεων και στρατηγικών επιλογών το υπουργείο Υποδομών και Δικτύων σε συνεργασία με τα υπουργεία Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομικών, Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Παιδείας, δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων υλοποίησαν την πρωτοβουλία του «Φόρουμ για την Ψηφιακή Ελλάδα» τον Ιούνιο του 2010. Το Φόρουμ "Ψηφιακή Ελλάδα 2020" αποτελεί ένα μόνιμο μηχανισμό διαβούλευσης και παραγωγής προτάσεων πολιτικής για τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) και την εφαρμογή τους σε κρίσιμους τομείς που θα διαμορφώσουν την Ψηφιακή Ελλάδα του 2020. Αξιοποιώντας ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία διείσδυσης και εφαρμογής των νέων τεχνολογιών στη δημόσια διοίκηση, στην εκπαίδευση, στην έρευνα και στην παραγωγική διαδικασία, το Φόρουμ είναι ανοικτό στη συμμετοχή κάθε φορέα ή πολίτη που χρησιμοποιεί το διαδίκτυο ως εργαλείο ενημέρωσης, επικοινωνίας και παραγωγής ψηφιακού περιεχομένου.
Τον Ιανουάριο του 2011 τέθηκε σε Δημόσια Διαβούλευση η δράση «Ανάπτυξη Υποδομών Ευρυζωνικής Πρόσβασης σε Αγροτικές και Νησιωτικές Περιοχές» από την Ειδική Γραμματεία Ψηφιακού Σχεδιασμού του Υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, σε συνεργασία με την Ειδική Γραμματεία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Στόχος της δράσης, η οποία θα ολοκληρωθεί εντός της επόμενης διετίας, είναι η ανάπτυξη ευρυζωνικών δικτύων σε αγροτικές και υπο-εξυπηρετούμενες περιοχές της Ελλάδας, στις οποίες σήμερα η ευρυζωνική σύνδεση είναι ανύπαρκτη ή ανεπαρκής, με αποτέλεσμα η πρόσβαση στο Διαδίκτυο να είναι περιορισμένη.
Τον Μάρτιο του 2012 πραγματοποιήθηκε Δημόσια Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Οργάνωση και λειτουργία του τομέα ηλεκτρονικών επικοινωνιών».
Τον Οκτώβριο του 2014, το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ανακοίνωσε το Εθνικό Σχέδιο Ευρυζωνικής Πρόσβασης Επόμενης Γενιάς ("Εθνικό Σχέδιο NGA") επιδιώκει να θέσει τον οδικό χάρτη για την επίτευξη ευρείας διαθεσιμότητας ποιοτικών ευρυζωνικών υπηρεσιών και την διείσδυσή τους σε υψηλό ποσοστό του πληθυσμού. Αποτελεί ένα ρεαλιστικό και εφαρμόσιμο πλάνο για την ανάπτυξη της διαθεσιμότητας και την υιοθέτηση ευρυζωνικών υπηρεσιών υψηλής και υπερυψηλής ταχύτητας.
Έχοντας πλήρη συναίσθηση της απόστασης που χρειάζεται να διανυθεί, οι εθνικοί στόχοι διαθεσιμότητας και χρήσης ευρυζωνικών συνδέσεων υψηλών και υπερ-υψηλών ταχυτήτων τίθενται στο επίπεδο αυτών της DAE, επιδιώκοντας να λειτουργήσουν ως καταλύτης στην Ψηφιακή Ανάπτυξη. Έτσι ως στόχοι τίθενται:
- έως το 2020, διαθεσιμότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο με ταχύτητες άνω των 30Mbps για όλους τους Έλληνες,
- έως το 2020, τουλάχιστον 50% των ελληνικών νοικοκυριών να διαθέτουν σύνδεση στο διαδίκτυο με ταχύτητα άνω των 100Mbps
Ο ιδιωτικός τομέας αναμένεται να σηκώσει το συντριπτικό μέρος του βάρους των επενδύσεων αυτών, με τη δημόσια παρέμβαση να εστιάζεται αφενός στην εξασφάλιση του επενδυτικού περιβάλλοντος που θα καταστήσει τις επενδύσεις αυτές βιώσιμες, αφετέρου σε περιοχές όπου θα διαπιστωθεί αποτυχία της αγοράς (market failure).
Με βάση τα παραπάνω σημεία, και προκειμένου να καταστεί οικονομικά βιώσιμη η ανάπτυξη Δικτύων Πρόσβασης Επόμενης Γενιάς που θα καλύπτουν τους εθνικούς στόχους, εντοπίζονται δύο καίρια σημεία παρέμβασης:
- να αποκατασταθεί ένα ελκυστικό περιβάλλον για ιδιώτες επενδυτές, που θα διασφαλίζει ωστόσο την ομαλή λειτουργία του ανταγωνισμού, περιορίζοντας και τους κινδύνους που πηγάζουν από τη χαμηλή ζήτηση ευρυζωνικών υπηρεσιών
- να υποστηριχθεί (με κρατική παρέμβαση) η ανάπτυξη υποδομών σε περιοχές όπου θα διαπιστωθεί αποτυχία της αγοράς να παράσχει υπηρεσίες που θα καλύπτουν τους εθνικούς στόχους
Η προτεινόμενη στρατηγική βασίζεται σε συνδυασμό πολιτικών, κανονιστικών και οικονομικών παρεμβάσεων.
Απαιτεί ωστόσο τη συνεχή παρακολούθηση της προόδου που επιτυγχάνεται καθώς και την προσαρμογή των σχετικών δράσεων.
Η προσέγγιση βασίζεται στην ταχύτερη και κατά το δυνατόν αποδοτικότερη ολοκλήρωση του πρώτου σημείου παρέμβασης κατά τα έτη 2014-2015, και την ενορχηστρωμένη κρατική παρέμβαση για την ανάπτυξη υποδομών και αποδοχή.
Το Εθνικό Σχέδιο NGA θα παρακολουθείται σε ετήσια βάση από τη Διαρκή Οριζόντια Ομάδα NGA που θα συσταθεί υπό τη ΓΓΤΤ (με την υποστήριξη και τη συνεργασία και των αρμόδιων Υπηρεσιών της ΓΓΤΤ) και βάσει των εισηγήσεών της θα πραγματοποιούνται διορθωτικές ενέργειες όπου διαπιστώνεται παρέκκλιση ή μη αποτελεσματική εκπλήρωση των στόχων του. Σημαντικά εργαλεία που θα αξιοποιηθούν για το σκοπό αυτό είναι τα ηλεκτρονικά μητρώα δικτυακών υποδομών, που αναπτύσσονται ήδη, στο πλαίσιο ήδη εγκεκριμένων έργων

Χρήσιμες πηγές
http://www.infosoc.gr/infosoc/el-GR/specialreports/new_strategy_comtech/default.htm
http://www.infosoc.gr/NR/rdonlyres/694AA995-B0DC-45CB-9867-9C41F94AD498/5099/ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΕΡΓΟΥΥΠΟΔΟΜΩΝΟΠΤΙΚΩΝΙΝΩΝ.pdf
http://www.yme.gr/index.php?tid=21&aid=1532
http://www.ictplus.gr/default.asp?pid=30&rID=11495&ct=1&la=1
http://www.eett.gr/opencms/opencms/admin/News/news_1130.html
http://www.digitalplan.gov.gr/portal/resource/Dhmosia-Diaboyleysh-gia-th-drash-Anaptyxh-Ypodomwn-Eyryzwnikhs-Prosbashs-se-Agrotikes-kai-Nhsiwtikes-Periohes
http://digitalplan.gr/portal/resource/Anaptyxh-eyryzwnikwn-ypodomwn-se-agrotikes-periohes-ths-hwras-mesw-SDIT
http://www.opengov.gr/yme/?p=2415
http://www.digitalplan.gov.gr/portal/resource/Egkrish-kathestwtos-enishyshs-gia-to-ergo-Metropolitan-Area-Networks-MAN-Fiber-To-The-Home-FTTH-Greece
http://www.ictplus.gr/default.asp?pid=30&rID=29118&ct=0&la=1
http://www.womenandtechnology.eu/digitalcity/servlet/PublishedFileServlet/AAABIKDF/Digital-Sterategy-2006-2013-Greece.pdf
http://www.infosoc.gr/NR/rdonlyres/8E4728B7-C89C-49CF-9B79-8DB54AB0E7BB/3070/DIGITALSTRATEGY.pdf
http://www.yme.gr/getfile.php?id=5836